Byrådets nye angrep på bileiere

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Hvordan kan Oslo kommune kreve at kun elbiler skal kjøre i visse soner? På sterkt forurensede dager, så kan det være forståelig.

Har man ikke elbil-lader på jobb eller hjemme, kan man ikke ha elbil i Oslo. Det er allerede mangel på ladere. Flere beboere i Oslo har solgt sin elbil, nettopp fordi de ikke får ladet og må kjøre runder på leting.

Les også: Freser mot økte parkeringsavgifter: - Veldig usosialt

Ikke alle som bor i Oslo har muligheten til å bytte ut fossilbil med elbil. Det kan være økonomiske årsaker. Samt at det må være mer miljøvennlig at en familie kun har en bil de kan bruke overalt - enn å ha en fossilbil til bruk utenfor Oslo og en elbil til lokal bruk.

Igjen blir dette en gavepakke til de rike, som kan kjøre rundt over alt, betale lite i bomavgift, virvle opp mer svevestøv enn en lettere fossilbil gjør.

Les også: Byrådet i Oslo vil ha forbud mot fossilbiler i deler av Oslo

Det er lokale køer av elbiler enkelte plasser. Det sitter kun én person i hver bil. De kjører til døren til alle sine gjøremål. Hadde det ikke vært mer miljøvennlig at disse tok kollektivtransport?

Det samme gjelder forresten elsparkesyklene som har kort levetid og forsøpler byen. Hadde vært mer miljøvennlige at folk tok trikk, buss eller bruker beina. Men det snakker man ikke om.

Skriv ditt leserbrev her «

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening.

Artikkeltags