Drosjesentraler bør sette opp egne ladere

Drosjer som lader.

Drosjer som lader. Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Det kan virke slik at drosjene i Oslo må vente på at kommunen eller andre setter opp ladere til elbiler. Hvorfor kan ikke drosjesentralene gjøre det selv?

Les også: Nytt miljøkrav vekker oppsikt: – Ikke alle kan kjøre el-jaguar med privatsjåfør

Om noen skal starte en ny drosjesentral i dag i hovedstaden, ville de da kjøpe inn 100 ulike dieselbiler? Det korte svaret er nei.

En ny sentral ville kjøpe inn nye fornuftige elbiler og skaffe seg strategiske oppstillingsplasser med treg og hurtiglading. Jeg ville leid parkering under Oslo S eller i nærheten der bilene kunne lades både sent og raskt. Det er nok av strøm i området rundt Oslo S.

Det er så utrolig mye å hente inn på billig strøm – og særlig i disse dager. Jeg betalte nå 9 øre per kilowatt pluss ulike avgifter på min elektriske drosje slik at jeg kom opp i 50 øre per kilowatt. Med ett forbruk på 1,4 kW/mil, gir det ett en kostnad på 70 øre per mil. Selv med innkjøp av infrastruktur vil dette være lønnsomt sammenliknet med en dieselbil som fort koster 10 kroner per mil.

Jeg håper at det kommer nye aktører som kan utfordre dagens aktører nettopp på dette området. Drosjebransjen har dessverre levd for lenge i monopolets tjukke tåke. Allerede i 2014 kom jeg med forslag om elbiler i Oslo Taxi, men jeg gav opp siden det var sisyfosarbeid.

Skriv ditt leserbrev her «

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening.

Artikkeltags