Lading langs veien

Av
DEL

LeserbrevDa vi kjøpte elbil nummer to gikk jeg gjennom det som var på markedet. Hadde da en Leaf fra før, som jeg en gang måtte lade «eksternt, og det kostet cirk 80 kroner for 15 KW.

Så jeg så på rekkevidde, pris, leveringstid, lade muligheter, hestekrefter, to- eller firehjuls trekk og pris - selvfølgelig.

Dette er saken: Ladingen kan gjøre elbil-bruk hinsides dyrt

Og dette var tidlig i 2019. Det var da bare én bil som var aktuell. Det var Tesla Model 3, som vi fikk sent i februar 2019, cirka fire uker etter kjøp.

Den koster å lade fra 100 kilometer til 320 kilometer omtrent 50 kroner - og lader dette på 10-12 minutter.

på Teslas hurtiglader trykker du bare på lade-tegnet på bilens skjerm, og bilen finner, eller du velger hvilken ladestasjon du ønsker, og batteriet blir klargjort for lading.

Så kjører du bort til ledig lader og plugger inn kontakten. Antall kilowatt og pris kommer opp på skjermen i bilen mens du lader. Så er det bare å slå av og kjøre. Går du for å spise eller går på toalettet, kommer det melding når bilen er ferdigladet.

Vi har nå kjørt litt over 47.300 kilometer uten problemer. Vi lader normalt hjemme på vanlig 16 ampere - med Teslas kabel - ikke noe ekstrautstyr. Og får kanskje 500 kroner ekstra på strømregningen. Men vi kjører jo mye da - cirka 5000 kikometer i måneden.

Vi har også kjørt i Europa i sommer. Det er fullt opp av Tesla-ladere, og bilen går de 236 km/t den skal i toppfart.

Men litt høyere strømpris er det desto lenger syd en kommer.

Men veldig mye billigere enn bensin og diesel - spesielt i de hastighetene vi holdt

Skriv ditt leserbrev her «

VIL DU DELTA I DEBATTEN? Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening (tjeneste under utvikling)

Artikkeltags