Rundkjøringsrot er logisk!

Av
DEL

LeserbrevJeg har kjørt bil helt siden de første rundkjøringene dukket opp i Norge. Reglene for å kjøre i disse har gjennomgått de underligste krumspring i årenes løp. Først var det ett felt inni i rundkjøringen. Med vikeplikt! Var du inni rundkjøringen, måtte du slippe fram biler på vei inn i rundkjøringen. Hvordan man skulle gi signal var uklart, men tips gikk ut på å blinke både inn, og deretter blinke ut av rundkjøringen.

Så ble vikeplikten snudd, og man fikk vikeplikt når man skulle inn i rundkjøringen. Samtidig kom tofelts-rundkjøringer der kun påbuds-pilene på asfalten og ditto på skilt hengende over veien var retningslinjer- lå man i ett felt måtte man gjøre som påbud-skiltene sa! Feltskifte-regler fantes nemlig ikke, de kom først senere. Til å begynne med var det nemlig høyreregelen som gjaldt inne i rundkjøringen.

Så kom mini-rundkjøringene, der Bærum var forsøkskommune, med den konsekvens at rundkjøringene ble så trange at busser ikke hadde noen mulighet til å kjøre gjennom dem på vinteren hvis det var dårlig måket. Man måtte stoppe, rygge noen meter og prøve igjen. Hva dette gjorde med øvrig trafikk i rundkjøringen kan man jo bare tenke seg! Etterhvert kom det heldigvis til en slags usikker fornuft i tråd med internasjonale regler, men vikeplikt og signal-giving er fortsatt et mysterium for de fleste.

I dag er reglene slik: Blink høyre før du kjører inni rundkjøringen, om du skal til høyre i rundkjøringen. Blink ikke inn, men blink ut av rundkjøringen, om du skal rett fram. Skal du til venstre, blink venstre inn i rundkjøringen, og høyre når du skal ut av rundkjøringen.Feltskifte i rundkjøring er som feltskifte på en rett vei: Du har vikeplikt ved feltskifte, og må blinke henholdsvis høyre eller venstre.

Det siste er faktisk ikke vanlig praksis ennå - dessverre er det altfor ofte slik at folk som skal ut av tofelts-rundkjøring bare sveiver ut i ytterste fil uten å varsle eller vike. Det verste er: Ofte får de medhold av forsikringsselskapene om det smeller! At folk er usikre i rundkjøringer er ikke det minste merkelig. Fordi vegmyndighetene har aldri helt forstått verken hvordan reglene skal være eller hvordan de skal overholdes.

Skriv ditt leserbrev her «

VIL DU DELTA I DEBATTEN? Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening (tjeneste under utvikling)

Artikkeltags